Από υπάλληλο του Δήμου Καλαμάτας και εταιρεία σκυροδέματος οι καταγγελίες για εσκεμμένες καθυστερήσεις στο έργο Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
Έρευνα διεξάγει, ως γνωστόν, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) για την περίπτωση εσκεμμένης εκ μέρους των Δημοσίων Υπηρεσιών «πολύμηνης.... καθυστέρησης έγκρισης της τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων» του έργου Κόρινθος- Τρίπολη -Καλαμάτα και Λεύκτρο- Σπάρτη, εξαιτίας της οποίας προκλήθηκε «αναβολή της ημερομηνίας παράδοσής του, αλλά και ενεργοποίηση ρήτρας υπέρ του παραχωρησιούχου για αποζημιώσεις 68 εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό κράτος».
Το θέμα αυτό, που ενδεχομένως προκάλεσε την «αιφνίδια διακοπή των εργασιών από το Νοέμβριο του 2012 μέχρι και σήμερα», έφερε στη δημοσιότητα με ερώτησή του στην Κομισιόν ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Χουντής.
Στη συνέχεια, το θέμα έφτασε και στη Βουλή των Ελλήνων με ερωτήσεις βουλευτών από διάφορα κόμματα. Πρόκειται για ένα έργο με απορροφητικότητα 85% των ευρωπαϊκών κονδυλίων και με ολοκληρωμένο το 70% περίπου.
Την περασμένη Κυριακή, σε αναλυτικό της ρεπορτάζ η εφημερίδα “Πρώτο Θέμα” σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι “πίσω από την καταγγελία που έφερε στο φως ο ευρωβουλευτής κρύβονται, σύμφωνa με πληροφορίες, υπάλληλος του Δήμου Καλαμάτας και μια εταιρεία σκυροδέματος του Νομού Μεσσηνίας. Η αναφορά τους έγινε το Μάιο του 2011 στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επανήλθαν, όμως με επιστολή τους στις 6 Ιουνίου στην Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με την υποσημείωση ότι η παροχή πληροφόρησης γίνεται για “να μάθουν οι Ευρωπαίοι πώς ξοδεύονται τα χρήματά τους, καταστρατηγώντας τις ευρωπαϊκές αρχές και τον ελεύθερο ανταγωνισμό”.
Στελέχη του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δίνουν τη δική τους ερμηνεία στα όσα καταγγέλλονται και υποστηρίζουν ότι η αποζημίωση των 68,4 εκατομμυρίων ευρώ που δόθηκε στην κοινοπραξία Μορέας δεν αφορά στην έγκριση της συμπληρωματικής μελέτης για την Περιμετρική της Καλαμάτας, η οποία, όπως επιβεβαιώνουν, καθυστέρησε να υπογραφεί λόγω συναρμοδιότητας πέντε υπουργών, αλλά στην καθυστέρηση στη διερεύνηση καταγγελιών που είχαν γίνει από την τεχνική εταιρεία Προοδευτική στην Κομισιόν! Όπως αναφέρουν, στους ίδιους λόγους αποδίδεται και η αποζημίωση των 91 εκατομμυρίων ευρώ που πλήρωσε το Ελληνικό Δημόσιο και στην Ολυμπία Οδό.
Το υπουργείο αποδίδει ευθύνες στις νομικές υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που κράτησαν επί ένα χρόνο ανοιχτή την υπόθεση, βάζοντας χειρόφρενο στην εξέλιξη του έργου, με αποτέλεσμα να ενεργοποιηθεί η ποινική ρήτρα για καταβολή αποζημίωσης, όπως προβλέπει ο νόμος. Αποκαλύπτουν, μάλιστα, ότι το υπουργείο έχει ζητήσει από τη διαχειριστική αρχή του ΕΣΠΑ οι δαπάνες αυτές να είναι επιλέξιμες, κάτι που θα αποφασιστεί στο τέλος της προγραμματικής περιόδου.
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης στον αυτοκινητόδρομο της Πελοποννήσου, ανεξάρτητα από την εξέλιξή της, φέρνει στην επιφάνεια σοβαρά ερωτήματα για τις δαπάνες που έχει καταβάλει συνολικά από την έναρξη των έργων μέχρι σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο. Μόνο βάσει των αποφάσεων που έχουν αναρτηθεί στη Διαύγεια και για τους πέντε οδικούς άξονες, αλλά και των συμπληρωματικών συμβάσεων που έχουν υπογραφεί με τους παραχωρησιούχους, οι δαπάνες ξεπερνούν ήδη τα 800 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα έργα δεν έχουν ακόμα τελειώσει. Πρόκειται για εξωπραγματικές πληρωμές νομικής κυρίως τεκμηρίωσης, αλλά και γραφειοκρατικής εμπλοκής, οι οποίες, λόγω αμέλειας της διοίκησης, δημιούργησαν μια δεξαμενή χρηματοδότησης για τα έργα, ακόμη κι όταν αυτά είχαν σταματήσει, στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης. Τη μερίδα του λέοντος απορρόφησαν τα έργα της Πελοποννήσου (Μορέας, Ολυμπία Οδός), όπου οι αποζημιώσεις υπολογίζονται σε 275 εκατομμύρια ευρώ.
Απομένουν περισσότερα από 250 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία είναι τμήμα των πρόσθετων κονδυλίων που συμφώνησε να καταβάλει ο υπουργός, Κ. Χατζηδάκης, για να ξεκινήσουν τα έργα. Η διαιτησία θα επιλύσει αντίστοιχα και τις οικονομικές απαιτήσεις ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ που έχει εγείρει η Μορέας Α.Ε. από το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ έχουν ήδη απορριφθεί πρόσθετες απαιτήσεις 9 εκατομμυρίων ευρώ.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, η αρχική καταγγελία είχε τέσσερα σκέλη: τα δύο αφορούσαν σε περιβαλλοντικά θέματα, το τρίτο αφορούσε στη χρήση λατομείου, για το οποίο η καταγγελία ανέφερε ότι, αν και αποκλειστικής χρήσης για τον αυτοκινητόδρομο, εμπορευόταν προϊόντα εκσκαφής, και το τέταρτο στην καθυστέρηση της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων της Περιμετρικής Καλαμάτας. Το συγκεκριμένο τμήμα του έργου καθυστέρησε, σύμφωνα με το υπουργείο, λόγω αυξημένου κόστους των απαλλοτριώσεων (26 εκατομμύρια ευρώ)».
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
Έρευνα διεξάγει, ως γνωστόν, η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF) για την περίπτωση εσκεμμένης εκ μέρους των Δημοσίων Υπηρεσιών «πολύμηνης.... καθυστέρησης έγκρισης της τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων» του έργου Κόρινθος- Τρίπολη -Καλαμάτα και Λεύκτρο- Σπάρτη, εξαιτίας της οποίας προκλήθηκε «αναβολή της ημερομηνίας παράδοσής του, αλλά και ενεργοποίηση ρήτρας υπέρ του παραχωρησιούχου για αποζημιώσεις 68 εκατομμυρίων ευρώ από το ελληνικό κράτος».
Το θέμα αυτό, που ενδεχομένως προκάλεσε την «αιφνίδια διακοπή των εργασιών από το Νοέμβριο του 2012 μέχρι και σήμερα», έφερε στη δημοσιότητα με ερώτησή του στην Κομισιόν ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Χουντής.
Στη συνέχεια, το θέμα έφτασε και στη Βουλή των Ελλήνων με ερωτήσεις βουλευτών από διάφορα κόμματα. Πρόκειται για ένα έργο με απορροφητικότητα 85% των ευρωπαϊκών κονδυλίων και με ολοκληρωμένο το 70% περίπου.
Την περασμένη Κυριακή, σε αναλυτικό της ρεπορτάζ η εφημερίδα “Πρώτο Θέμα” σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι “πίσω από την καταγγελία που έφερε στο φως ο ευρωβουλευτής κρύβονται, σύμφωνa με πληροφορίες, υπάλληλος του Δήμου Καλαμάτας και μια εταιρεία σκυροδέματος του Νομού Μεσσηνίας. Η αναφορά τους έγινε το Μάιο του 2011 στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επανήλθαν, όμως με επιστολή τους στις 6 Ιουνίου στην Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου με την υποσημείωση ότι η παροχή πληροφόρησης γίνεται για “να μάθουν οι Ευρωπαίοι πώς ξοδεύονται τα χρήματά τους, καταστρατηγώντας τις ευρωπαϊκές αρχές και τον ελεύθερο ανταγωνισμό”.
Στελέχη του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δίνουν τη δική τους ερμηνεία στα όσα καταγγέλλονται και υποστηρίζουν ότι η αποζημίωση των 68,4 εκατομμυρίων ευρώ που δόθηκε στην κοινοπραξία Μορέας δεν αφορά στην έγκριση της συμπληρωματικής μελέτης για την Περιμετρική της Καλαμάτας, η οποία, όπως επιβεβαιώνουν, καθυστέρησε να υπογραφεί λόγω συναρμοδιότητας πέντε υπουργών, αλλά στην καθυστέρηση στη διερεύνηση καταγγελιών που είχαν γίνει από την τεχνική εταιρεία Προοδευτική στην Κομισιόν! Όπως αναφέρουν, στους ίδιους λόγους αποδίδεται και η αποζημίωση των 91 εκατομμυρίων ευρώ που πλήρωσε το Ελληνικό Δημόσιο και στην Ολυμπία Οδό.
Το υπουργείο αποδίδει ευθύνες στις νομικές υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που κράτησαν επί ένα χρόνο ανοιχτή την υπόθεση, βάζοντας χειρόφρενο στην εξέλιξη του έργου, με αποτέλεσμα να ενεργοποιηθεί η ποινική ρήτρα για καταβολή αποζημίωσης, όπως προβλέπει ο νόμος. Αποκαλύπτουν, μάλιστα, ότι το υπουργείο έχει ζητήσει από τη διαχειριστική αρχή του ΕΣΠΑ οι δαπάνες αυτές να είναι επιλέξιμες, κάτι που θα αποφασιστεί στο τέλος της προγραμματικής περιόδου.
Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης στον αυτοκινητόδρομο της Πελοποννήσου, ανεξάρτητα από την εξέλιξή της, φέρνει στην επιφάνεια σοβαρά ερωτήματα για τις δαπάνες που έχει καταβάλει συνολικά από την έναρξη των έργων μέχρι σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο. Μόνο βάσει των αποφάσεων που έχουν αναρτηθεί στη Διαύγεια και για τους πέντε οδικούς άξονες, αλλά και των συμπληρωματικών συμβάσεων που έχουν υπογραφεί με τους παραχωρησιούχους, οι δαπάνες ξεπερνούν ήδη τα 800 εκατομμύρια ευρώ, ενώ τα έργα δεν έχουν ακόμα τελειώσει. Πρόκειται για εξωπραγματικές πληρωμές νομικής κυρίως τεκμηρίωσης, αλλά και γραφειοκρατικής εμπλοκής, οι οποίες, λόγω αμέλειας της διοίκησης, δημιούργησαν μια δεξαμενή χρηματοδότησης για τα έργα, ακόμη κι όταν αυτά είχαν σταματήσει, στην κορύφωση της οικονομικής κρίσης. Τη μερίδα του λέοντος απορρόφησαν τα έργα της Πελοποννήσου (Μορέας, Ολυμπία Οδός), όπου οι αποζημιώσεις υπολογίζονται σε 275 εκατομμύρια ευρώ.
Απομένουν περισσότερα από 250 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία είναι τμήμα των πρόσθετων κονδυλίων που συμφώνησε να καταβάλει ο υπουργός, Κ. Χατζηδάκης, για να ξεκινήσουν τα έργα. Η διαιτησία θα επιλύσει αντίστοιχα και τις οικονομικές απαιτήσεις ύψους 50 εκατομμυρίων ευρώ που έχει εγείρει η Μορέας Α.Ε. από το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ έχουν ήδη απορριφθεί πρόσθετες απαιτήσεις 9 εκατομμυρίων ευρώ.
Τέλος, σύμφωνα με πληροφορίες, η αρχική καταγγελία είχε τέσσερα σκέλη: τα δύο αφορούσαν σε περιβαλλοντικά θέματα, το τρίτο αφορούσε στη χρήση λατομείου, για το οποίο η καταγγελία ανέφερε ότι, αν και αποκλειστικής χρήσης για τον αυτοκινητόδρομο, εμπορευόταν προϊόντα εκσκαφής, και το τέταρτο στην καθυστέρηση της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων της Περιμετρικής Καλαμάτας. Το συγκεκριμένο τμήμα του έργου καθυστέρησε, σύμφωνα με το υπουργείο, λόγω αυξημένου κόστους των απαλλοτριώσεων (26 εκατομμύρια ευρώ)».
tharros
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου